Møn laks 11-4-15

Lørdag d 11-4-15 så det igen ud til at vejret artede sig .Ja faktisk var fredag endnu bedre , men man har jo også et arbejde som også skal passes . Men Mads var frisk på ideen om en møn tur efter laksebasserne så båden blev rigget til fredag da vi kom hjem fra job. Ida skulle til jylland med Junior syd til et stort stævne og Lone går stadig sygemeldt med piskesmæld så hun kan af gode grunde ikke sidde og bumpe 20 mil eller mere i en båd så det var bare far og søn igen. Vi landede i Klintholm omkring kl 7 og fik stille og roligt sat båden i vandet, der var en del andre både og der var også mange som var sejlet efter antallet af trailere at dømme. Jeg var lidt spændt på motoren efter sidste gang da vi jo måtte droppe anden dagen pga motor problemer, Havde godt nok fundet fejlen i form af et defekt tændrør og i samme ombæring skiftet brændstoffiltre osv. Så det burde spille men man er alligevel meget opmærksom de første 20 min 🙂 nå men motoren gik som den skulle og vi satte kursen ud af havnen og mod 40 meteren. De havde lovet syd/østen vind med omkring 6 m/s det lyder ikke af meget men hold op hvor det bumpede på vej derud, da vi efter et godt stykke tid var nået næsten ud af kondomet valgte vi at sætte grejet og prøve et spot vi har , det plejer at kunne give en fisk eller to hvis man er heldig og så kan man også lige slappe lidt af i ryggen oven på alt bumperiet. Der var masser af fødefisk at se på loddet og jeg tænkte ved mig selv at det nok skulle blive en af de gode dage med mange fisk, de havde lovet at vinden skulle aftage til ingenting omkring kl 10 og så dreje stille og roligt mod syd/vest og så tiltage stille og roligt og kl 19 skulle det være helt vildt med stormende kuling og regn !! det var nu lidt svært at forestille sig da vi kl 10,30 kun havde de kortærmede på og solen bagte ned på vandet som var fladt som en pandekage. Men begrebet stilhed før stormen viste sig at holde stik men det vender jeg tilbage til 🙂 kl var efterhånden blevet 12 og vi havde ikke mærket noget som helst og det var vi ikke de eneste som ikke havde, der var mange som efterlyste fisk og om der overhovedet var nogen der havde fanget nogen osv osv. Jeg begyndte at tvivle lidt på projektet så mange både og ingen laks men omvendt kunne vi høre på vhf at tyskerne fangede masser og et øjeblik tænkte jeg tanken at vi havde kunne smutte en tur på den anden side af separeringen men omvendt skulle det være mærkeligt hvis ikke det begyndte ved os også. Vi havde sejlet en del rundt på 40-44 m vand og der var hverken fødefisk eller andet at se så vi valgte at trolle mod Næstvedhjørnet da der var masser af fødefisk at se da vi sejlede over tidligere. Det skulle vise sig at være en god beslutning lige da vi passerede hjørnet gik den ene sideplaner fisket med en af de nye tobyer i 60 gr i farven grøn og en laks lavede nogle hidsige udløb. Mads var ikke helt med på ideen om at det var mig der skulle trække den op meen han fik jo to på sidste tur så det måtte kun være rimeligt, han accepterede hvis den ikke var større end hans fra sidst, hvilket jeg jo ikke kunne love ham. Fik hurtigt ryddet båden for grej og kunne uden problemer fighte og lande en laks på 7,2 kg. Dagen var reddet 🙂jan1

Vi kaldte nu op på vhf til de utålmodige og berettede om vores fangst og fortalte hvor og på hvad. Det faldt i god jord rundt omkring og aldrig har vi fået så mange tillykke osv på vhf. Inden længe begyndte flere at melde om fisk i bådene og man kunne høre at humøret steg rundt omkring, men der var ingen tvivl om at det var en meget svær dag. Kl var efterhånden blevet 17 og vi havde ikke rigtigt mærket mere Mads havde fanget en mindre torsk , men det var også det hele . Vinden var begyndt at tiltage og vi besluttede at hive klumperne og sejle i havn. Det var nok dagens bedste beslutning jo tættere vi kom på land jo mere grynet blev himlen at se på og vinden tiltog hurtigere og hurtigere og søen begyndte at rejse sig hastigt og inden vi så os om var det faktisk ikke særlig behageligt med hvide toppe på bølgerne og kraftig vind. Heldigvis var vi dog tæt på havnen og slap for den helt store omgang tæv i denne omgang , men kunne nu ikke lade være med at tænke på de andre som stadig lå derude. De har ihvertfald fået rystet nyrerne på plads på vej ind. Da kl var præcis 19 havde vi læsset båden på traileren og var klar til at køre hjemad og for engangs skyld fik metereologerne ret præcis kl 19 som lovet gik vejret amok og bølgerne slog over molen og regnen piskede ned det var helt vildt at tænke på at vi 1 time forinden havde ligget på et fladt hav.