Møn laks D 27/28-2-2016

Havde i et par uger gået og holdt lidt øje med vejrudsigten, da laksefeberen var begyndt at indfinde sig, havde set på flere hjemmesider at der var rimeligt godt gang i laksene allerede nu og havde også startet sms korrespodencen op med Kristian fra Team Emilie 🙂 weekend vejret for d 27-28 februar så perfekt ud så en to dages tur sammen med Team Emilie blev planlagt og bådene gjort klar til afgang. Kristian skulle have sin kammerat Mads med, som jo var så uheldig sidste år da begge vores motorer gik i stykker, at vi måtte aflyse og jeg havde sønnike Mads med. Så to gange Mads om lørdagen og om søndagen ville Per som jo er fast gast på Team Emilie støde til. Mads og jeg kørte til Klintholm fredag aften og satte båden i vandet, riggede varme til og Ipad´n blev også sat igang og så var Mads beskæftiget 🙂 Kristian ville også komme fredag aften, dog skulle han lige klare noget x factor og noget besøg af nogle venner, så han ankom ca 01,30 Gab Gab. Team Sneppe fra sønderjylland var også ankommet til Klintholm fredag aften men de valgte forståeligt nok at hoppe i kassen, så de var friske til afgang lørdag morgen. Uret ringede kl 05,00 og vi var alt andet end friske, for Kristian og jeg havde jo også siddet og sludret lidt inden vi gik til køjs , så den var blevet lidt sen. Mads lå og gassede i båden i ca 24 graders varme 🙂 mens at Kristian og jeg gik til købmanden, som havde valgt at åbne kl 05.30 Super service 🙂 efter lidt kaffe og varmt morgenbrød, da vi var nået ca halvvejs ringede Kristians tlf , det var gasten Mads ,som spurgte om det var os der lige var gået forbi ham ?? vi gloede lige på hinanden og skrald grinede så, vi havde simpelthen vadet lige forbi ham uden at se ham !! 🙂 men ok vi var jo også trætte 🙂 nå vi fik handlet morgenbrød og kaffe samt div blink og andet grej. Det er skønt med en købmand, hvor du kan handle alt !! vi kom i bådene og kursen blev sat mod 40 meteren og nogle af vores faste waypoints og inden længe var grejet sat, for vores vedkommende var det en lidt stille dag, Mads fangede en del torsk og vi mistede en enkelt laks efter en kort fight, men vi kunne høre på vhf at der blev taget laks rundt omkring os, så det var kun at blive ved. Kristian kaldte os på vhf, gasten Mads havde fanget en stor flot laks på hele 10,2 kg 🙂 så det var jo dejligt og stort tillykke til Mads med den 🙂 vejret var blevet helt sommerligt hen mod aften og vi trak den nok lige længe nok med at hive grejet, da Kristian kalder igen , nu står han med en god fisk !! Mads og jeg bliver enige om at give den 10 min mere og så er det også slut , da riggen går og der bliver trukket line af hjulet i et jævnt tempo. Så er der sgu laks på!!! Mads får stangen, mens jeg rydder alt grejet og får tændt go proen. Mads gør det så godt , han kæmper det bedste han kan og efter lidt hiv og sving ligger der en rigtig pæn laks på hele 6,5 kg fightet af den stolte unge mand 🙂

m1m2

m3m4

Desværre for Kristian stod hans laks af ca 25 m bag båden og på hans film kan man tydeligt se, det er en god en af slagsen. Sejlturen hjem til Klintholm foregik i bælg ragende mørke, så vi lagde os i røven af Team Emilie, da vi ikke selv havde fået monteret vores radar, den stod hjemme i en papkasse og hyggede sig 🙁 og så var det ikke noget problem at give den gas hjemad. Tilbage i havnen fik jeg hurtigt sat noget varme i kabinen, alt imens Kristian startede grillen op. Mads hoppede under dynen og så lidt film mens pølser og brød blev færdige og så var der ellers grillparty, inden store Mads satte snuden mod Kbh en stor oplevelse rigere. Vi andre drak lige en hurtig øl og strøg så til køjs godt brugte 🙂

Søndag morgen kl 05,30 stod vi op og skyndte os til købmanden efter vores morgen kaffe og brød og da vi stod hos købmanden dukkede Per op , han havde været heldig at få kørelejlighed derned men det havde vist ikke været nemt. Tågen lagde sig stille over havnen og vi trak den lige lidt for at se hvad der skete, langsomt lettede den igen og vi besluttede at sejle mod vores punkter. Mads lå stadig under dynen og puttede, da vi sejlede derud af, men med havblik var det ikke noget problem og han sov hele vejen ud. Jeg valgte at starte lidt før Næstvedhjørnet, mens Kristian og Per gik lidt længere ud til vores trippel punkt. Vejret var helt fantastisk og det var forbavsende varmt derude, desværre var der en del møg i vandet som vanskelig gjorde fiskeriet en hel del, vi valgte at gå ret øst på op mod møllerne og fandt også et område uden møg og godt med fødefisk. Ved 10 tiden gik den ene stang på riggen og jeg kunne med det samme se det var en seriøs fisk, den tog et udløb på lige under 500 fod 498 ca det var helt vildt. Jeg fik ryddet båden og kunne fighte en rigtig god laks på 10,2 kg. dagen var reddet 🙂 kaldte Team Emilie og de satte kursen op mod os, men de havde et godt stykke vej , de var gået nordpå i forsøget på at undgå møget i vandet, de havde intet mærket til fisk og skipper Kristian var noget rastløs 🙂

j1j2

j3

Ikke hverdag man kan fighte laks i korte ærmer på 40 meteren i februar måned 🙂 Vi trollede rundt i området hvor vi fik laksen og Team Emilie kom også derned og prøvede lykken, der var ikke mange som fik fisk idag og det var egentlig lidt underligt for forholdene var virkelig optimale. Vi fik en melding om at det var begyndt at blive meget tåget inde under land og vi besluttede os for at trolle ned mod vores trippel punkt, for derefter at sejle ind , da vi ikke ønskede at sejle hjem i tyk tåge. Vi satte kursen mod trippel og der gik ikke længe, før en af vores sideplanere gik og en arrig laks hev line af hjulet.Mads ville ikke fighte den , da han havde fanget 20 torsk som vi også havde med hjem og mente at han var træt i armene 🙂 jeg fik en god fight af en mindre laks på 4 kg, som havde trukket sideplaneren med under vandet, som jeg så også fightede 🙂 Tågen kom nu rullende imod os og det gik bare stærkt, det var næsten lidt uhyggeligt som det skiftede fra høj solskin til næsten nat på ingen tid. Vi fulgtes hjem med Team Emilie og deres radar igen og det var rigtig rart, for ellers havde det taget hele natten at komme i land og jeg var blevet 10 år ældre af bekymring for om der pludselig kommer en coaster ud af tågen. Så nu er det hjem og montere 🙂 desværre for Team Emilie trak de deres første, nulbon men det måtte jo også ramme dem en dag 🙂

j6

En tanke om “Møn laks D 27/28-2-2016”